Jaarstukken 2018

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Financiële toelichting

Ruimtelijke ordening (8.1); nadelig saldo voor en na resultaat bestemming €758 dzd.

  • De hogere baten betreffen inkomsten uit het sluiten van anterieure overeenkomsten. Deze hebben een incidenteel karakter en het is lastig om van te voren in te schatten hoeveel dit zal zijn en te begroten.
  • De lasten zijn hoger dan begroot.
    • Er is een voorziening voor financiële risico's gevormd van € 1 mln. Dit is verder  toegelicht in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicomanagement.
    • De lasten voor de implementatie van de omgevingswet zijn €51 dzd lager dan begroot omdat een aantal activiteiten ter voorbereiding op de implementatie niet in 2018 zijn uitgevoerd en worden verschoven naar 2019. Hiervoor wordt voorgesteld budget over te hevelen.
    • Ook specifiek beschikbaar gestelde budget voor de stadsvisie is niet volledig besteed omdat het nieuwe college zich eerst heeft beraden op de te varen koers en het toekomstbeeld. Om hier in 2019 een gevolg aan te kunnen geven is het voorstel om €50 dzd budget over te hevelen.
    • Er is minder externe advisering voor bestemmingsplannen nodig geweest.

Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) (8.2); nadelig saldo €318 dzd voor en na resultaatbestemming

  • Gemeente Beverwijk kent 3 grondexploitaties, namelijk; Binnenduin, Plantage fase 3 en de Convenantlocaties. De convenantlocaties bestaan uit de Grote Houtweg, Kingsford Smithstraat en Hoflanderweg. Overeenkomstig het BBV worden baten en lasten van grondexploitaties in de programmarekening geboekt en ultimo boekjaar via een onderhanden werk mutatie overgeboekt naar de balanspost “voorraden onderhanden werk”. Deze verwerkingswijze is gelijk aan afgelopen jaren. Het doel hiervan is het inzicht in de mutaties te vergroten. Met de meerjarenprognose grondexploitaties (mjp) wordt de raad op de hoogte gehouden van bijstellingen van grondexploitatieramingen. Ultimo boekjaar 2018 zijn de werkelijke baten en lasten lager dan geraamd. Dit heeft te maken met verschuivingen van werkzaamheden en verkopen over de jaargrens ten opzichte van de raming. Het gevolg hiervan is dat de tussentijdse winstneming afwijkt van de begroting. De uitgaven en inkomsten passen binnen de vastgestelde grondexploitatie. Een meer uitgebreide toelichting is opgenomen in het laatste vastgestelde mjp INT-18-45238.
  • Gemeente Beverwijk participeert samen met gemeente Heemskerk via de GEM CV en BV in de (resterende) ontwikkeling van de Broekpolder. De grondexploitatie wordt gevoerd in de GEM CV/BV. Het saldo op taakveld 8.2 bestaat vooral uit WOZ kosten die toegerekend zijn aan niet verkochte kavels in de broekpolder.

Wonen en bouwen (8.3); voordelig saldo €715 dzd.
De baten zijn €883 dzd hoger dan begroot en de lasten zijn €168 dzd hoger dan begroot.

  • Op het gebied van volkshuisvesting zijn subsidies ontvangen waar lasten tegenover staan voor de regionale woonmonitor, huisvestingsmonitor en project kenniskring huisvesting statushouders.
  • De legesopbrengst omgevingsvergunningen is €774 dzd hoger dan begroot. Er is een aantal vergunningaanvragen in behandeling genomen voor omvangrijke bouwprojecten zoals de realisatie van een transformatorstation en het oprichten van appartementencomplexen en woningen. De 10 aanvragen met een aanslag hoger dan €40 dzd vertegenwoordigen een totale legesopbrengst van bijna €1,2 mln.
  • De personele lasten van omgevingsvergunningen zijn hoger dan begroot als gevolg van een aantal slepende juridische zaken en inhuur ter vervanging van vast personeel (verzuim en frictie-vacature-ruimte) en er is een overschrijding op kopieerkosten bij vergunningen.
  • Zowel bij BAG beheer (Basisregistratie adressen en gebouwen), informatiehuis als bij vergunningen zijn de automatiseringskosten (beheer en onderhoud software) al enkele jaren hoger dan begroot door meer digitalisering. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf, ook op andere gebieden zijn de automatiseringskosten toegenomen als gevolg van deze ontwikkeling.
ga terug