Jaarstukken 2018

Bestuur en ondersteuning

Burgerzaken

Burgerzaken

Wat wil de raad bereiken?

  • Betrouwbare basisregistraties en het leveren van diensten en producten zoals identiteits- en reisdocumenten, verklaringen omtrent het gedrag en naturalisatie.
  • Organiseren van verkiezingen en referenda.
  • Een klantcontactcentrum (KCC) met de functies publieksbalie, website, post en telefoon.
  • Straatnaamgeving; Logische huisnummering, passende naam voor nieuwe openbare ruimte, vergroten vindbaarheid adressen en tijdig beschikking hebben over adressen.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Verkiezingen, referenda

  • In maart 2018 hebben de gemeenteraadsverkiezingen plaatsgevonden. Het college is verantwoordelijk voor de organisatie van de verkiezingen en het inrichten van het hoofdstembureau. De doelstelling om het opkomstpercentage te verhogen, is gehaald. In 2014 was de opkomst 43,3%, in 2018 is dit gestegen naar 46,2%. Hiervoor heeft het college het aantal mogelijkheden voor het plaatsen van verkiezingsposters vergroot door de inzet van posters in abri's. De burgemeester heeft ook een brief aan de kiesgerechtigden gezonden waarin hij het belang van de verkiezingen verwoord en opgeroepen heeft om gebruik te maken van het stemrecht.

KCC

  • De motie digitale dienstverlening is in 2018 verder uitgewerkt. Het aantal producten dat digitaal beschikbaar is, is toegenomen. Sinds 1 april 2018 bieden we volledige service op afspraak. Voor alle gemeentelijke producten en diensten kan men op afspraak terecht. Voor bezoekers zonder afspraak is "regelruimte" vrijgehouden waardoor men alsnog bediend kan worden of indien nodig een vervolgafspraak wordt ingepland.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Basisregistratie Personen

  • Het college neemt sinds begin 2018 deel aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Binnen dit project worden signalen als overbewoning, veelverhuizers, langdurige briefadressen onderzocht en waar nodig aangepakt.
ga terug