Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke regelingen
IJmond Werkt!
IJmond Werkt!
Programma
Sociaal Domein (6)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder B.G.P. van den Berg en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit.
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens
IJmond Werkt! en Werkgeversservicepunt. IJmond Werkt! is als gemeenschappelijke regeling het re-integratiebureau voor de vier IJmondgemeenten. Het college heeft op 21 februari 2017 de ‘Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021’ vastgesteld. Deze notitie vormt het kader voor de opdracht van dienstverlening uitgevoerd door IJmond Werkt!. Het budget is vanaf 2018 jaarlijks flexibel ingezet zodat het participatiebudget gebruikt wordt voor de gehele participatiedoelgroep. Voor 2018 is 10% van het te besteden re-integratiebudget (participatiebudget minus de loonkosten Wsw) beschikbaar gesteld voor mensen op de eerste twee treden van de participatieladder en innovatie doeleinden.
Beleidsverslag
- De samenwerking is geïntensiveerd met als doel een efficiënte en toekomstbestendige uitvoeringsorganisatie. Ook is gestuurd op resultaten op basis van gezamenlijk gedragen afspraken; een efficiënte inzet van de beschikbare middelen waarbij zoveel mogelijk inwoners geholpen worden om duurzaam te participeren in de samenleving.
- Realiseren afbouw Wet sociale werkvoorziening (Wsw); getracht wordt de tekorten op de Wsw zoveel mogelijk te beperken door kandidaten die onder de Wsw vallen, onder te brengen bij het bedrijfsleven. Gezien de complexe problematiek van de doelgroep blijft een groot gedeelte altijd afhankelijk van een beschutte werkomgeving.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
4.790
4.652
Vreemd vermogen
2.618
3.989
Resultaat
76
-62
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
6.008
6.044
Toelichting financiële gegevens
De jaarstukken 2018 zijn nog niet vastgesteld.
Bron
INT-18-43081 Jaarstukken 2017 IJmond Werkt!
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De grootste risico’s zijn de mogelijke verdere kortingen op de WSW- en re-integratiedeel subsidie, de uitstroomvariabelen SEO, bezuinigingen op groenopdrachten, mogelijke pensioenverplichtingen en verplichtingen btw. De algemene reserve per 31-12-2017 was €500 dzd. Afgesproken is dat de algemene reserve nooit boven dit bedrag uitkomt, het meerdere wordt aan de deelnemers aan IJmond Werkt! uitbetaald. De bestemmingsreserves (€4.449 dzd) en voorzieningen (€298 dzd) zijn niet bedoeld ter dekking van genoemde risico’s. Gezien de begrote inkomsten en uitgaven 2019 (€29 dzd negatief), de hoogte van de algemene reserve en de risico’s, is het weerstandsvermogen erg laag.
Gemeenschappelijke regelingen
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Afvalschap IJmond Zaanstreek (AIJZ)
Programma
Volksgezondheid en Milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Zaanstad
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol en H.J. Niele - Goos
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en milieu hygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC. Het AIJZ levert samen met het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf West- Friesland (CAW) een commissaris binnen de raad van commissarissen van HVC. De HVC verwerkt het huishoudelijk afval van de deelnemende gemeenten. De deelname in HVC kan op indirecte wijze bijdragen, maar is niet per definitie de gemeentelijke partner om de gemeentelijke (duurzaamheid)doelen te realiseren.
De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling met registratienummer(s) INT-16-26702 en C-16-03175.Visie op de verbonden partij
Ter verwezenlijking van de doelstelling draagt het AIJZ zorg voor de be- en verwerking van de door de deelnemende gemeenten aan AIJZ overgedragen afvalstoffen die AIJZ vervolgens ter be- en verwerking aanbiedt aan HVC.
Daarnaast beheert AIJZ de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV Huisvuilcentrale NH (HVC). Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Het in het aandelenkapitaal gestort eigen vermogen bedraagt €45,45 per aandeel. De overige financiering vindt plaats met geleend geld waar de aandeelhoudende gemeenten garant voor staan. Beverwijk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). De totale omvang gegarandeerde lening bedroeg ultimo 2016 €600 mln.
Aandeelhouders staan op basis van een gezamenlijke aandeelhouders(ballotage)overeenkomst ook garant voor eventuele verliezen van HVC, de betaling van rente en aflossing voor de geldleningen die HVC is aangegaan.Beleidsvoornemens
De activiteiten en beleidsvoornemens van het AIJZ liggen in het
verlengde van de doelstelling voor de be- en verwerking van het rest- en GFT-afval van de gemeente Beverwijk. Gemeente Beverwijk ondersteunt de ontwikkeling naar een meer samenhangend, efficiënt en duurzaam afvalbeheer. In iedere aandeelhoudersvergadering van HVC wordt de zogenaamde update contextanalyse behandeld. Daarin worden de belangrijkste ontwikkelingen geschetst op de terreinen waarop HVC actief is en dus ook op het gebied van grondstoffen, materiaal hergebruik en afvalscheiding. Ter voorbereiding op deze aandeelhoudersvergadering wordt deze update van de contextanalyse in de AIJZ besproken en ingeval dit het gemeentelijk afvalbeleid raakt en aanleiding geeft tot vragen/toelichting wordt dit ingebracht de aandeelhoudersvergadering.De gemeente Zaanstad heeft besloten uit te treden uit de AIJZ en over te gaan tot zelfstandig aandeelhouderschap per 1-4-2019. De IJmond gemeenten blijven het aandeelhouderschap samen uitoefenen. Een plan van aanpak voor deze uittreding is in 2018 beschi9kbaar. Een uitwerking over de wenselijkheid de ReinUnie en de AIJ(Z) terug te brengen tot een GR is naar verwachting in het 2e kwartaal 2019 beschikbaar.
Beleidsverslag
- de Algemene vergadering van Aandeelhouders (AvA) van HVC is in juni en december 2018 bijeen geweest en via de AIJZ hierover geadviseerd.
- Via de contextanalyses zijn de ontwikkelingen op het gebied van afval/grondstoffen en (duurzame) energie aan de orde gesteld en is ingegaan op de financiële meerjarenprognoses. De raad is aan de hand van vooruitblik- en terugbliknotities van HVC over de AvA van HVC geïnformeerd.
- In AIJZ-verband is de opvolging van de aanbevelingen uit 2014 van de rekenkamer(s) over de constructie HVC-AIJZ-Gemeenten eerder afgerond.
- Voor Beverwijk is verder invulling gegeven aan de opvolging van deze aanbevelingen. Hiertoe is het rapport “opvolging aanbevelingen HVC door Beverwijk” opgesteld (INT-18-40805) en door de raad in 2018 vastgesteld (C-17-04065 / INT-17-39581). Continuering van het aandeelhouderschap HVC via de AIJZ is eveneens besloten. Een plan van aanpak over de uittreding van Zaanstad uit de AIJZ is besloten (C-18-04458). De AvA van HVC is in juni en december 2018 bijeen geweest en via de AIJZ is hierover geadviseerd.
- De raad heeft in 2018 kennisgenomen van de jaarrekening 2017 en ingestemd met de begroting 2019 van de AIJZ en de ReinUnie in 2018 (INT-18-43573 / INT-18-42769).
- Na de verkiezingen op 21 maart 2018 zijn er op 22 mei 2018 collegeleden benoemd in het bestuur van de AIJZ (INT-18-04284/ INT-18-04286).(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
34
35
Vreemd vermogen
11
9
Resultaat
-2
1
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
1,6
1,2
Toelichting financiële gegevens
Bron
Jaarstukken 2017 en begroting 2019 GR AIJZ (INT-18-43616)
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De raad heeft in het 3e kwartaal 2018 kennis genomen van het plan van aanpak 'UIttreden Zaanstad uit de AIJZ' (C-18-04458 / INT-18-45359). De gemeente Zaanstad treedt uit per 1 april 2019 en voorziet zelf in de extra kosten die gemoeid zijn met deze uittreding. Afspraken zijn gemaakt over de verdeling van aandelen. De jaarljkse kosten van de AIJZ worden na de uittreding verdeeld over de IJmond gemeenten waardoor de bijdrage voor Beverwijk verdubbeld tot afgerond €2.800. Deze extra kosten worden gedekt binnen de begroting
Gemeenschappelijke regelingen
Omgevingsdienst IJmond
Omgevingsdienst IJmond
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen, Haarlem, provincie Noord-Holland, Purmerend, Beemster, Bloemendaal, Heemstede, Zandvoort, Waterland, Wormerland, Landsmeer, Oostzaan en Edam-Volendam
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). Door de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De Omgevingsdienst voert ook de vergunningverlening, toezicht en handhaving op bodemverontreiniging en bodemsanering uit in mandaat van de Provincie.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan.
In het Milieubeleidsplan 2015-2020 van de gemeente Beverwijk is het realiseren van de doelstellingen van het Energie akkoord leidend geweest. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.Beleidsvoornemens
De Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft ODIJ een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken.
Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van ODIJ liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Beverwijk. De gemeente Beverwijk heeft zijn voornemens in het Miliebeleidsplan 2015-2020 verwoord.Beleidsverslag
Luchtkwaliteit
- Er is overleg gevoerd met het bevoegde gezag, provincie Noord-Holland, over de grafietregens van een bedrijf op het Tatasteel terrein om maatregelen te nemen en de gezondheidseffecten van de grafietregens te laten onderzoeken.
- Inwoners zijn via persberichten geïnformeerd over het belang om houtstook op een zo milieuvriendelijke manier toe te passen.
IJmond Bereikbaar
- Vanuit het programma IJmond bereikbaar zijn acties en projecten uitgevoerd die bijdragen aan de verbetering van de luchtkwaliteit, de beperking van de CO2 uitstoot en de groei van duurzame mobiliteit. Een voorbeeld is dat Heliomare, het Rode Kruis Ziekenhuis en Tata Steel een pilot "samen rijden" zijn gestart.
GreenBiz
- samen met bedrijven op de Noorderwijkermeer is een Energie Potentieelscan uitgevoerd. Vervolgens is met de kerngroep van bedrijven in dit gebied besloten energie onderzoeken uit te gaan voeren als start om een goede aansluiting te gaan vinden naar Energie positieve bedrijventerreinen. Een advies voor zonnepanelen is hierin meegenomen.
- Vanuit het Europese innovatieprogramma Interreg Zeeën is een energiemonitoringssysteem aangeschaft (LEM).
- Op de Kagerweg is het plaatsen van oplaadpalen bij bedrijven gepromoot door middel van een subsidie.
Bodem
- Voor de locatie Aagtenpark is een nazorgplan voor de leeflaag opgesteld en in 2018 door de provincie vastgesteld.
Geluidhinder Schiphol
- De advisering inzake Schiphol stond in het teken van de toegenomen hinder en de besluitvorming over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol.
Energietransitie
- Voor de bestaande bouw is gewerkt aan een routekaart voor aardgasvrije wijken.
- De IJmondgemeenten hebben samen met externe partijen verder gewerkt aan het warmtenet IJmond. Deze partijen werken aan een businesscase waarmee het warmtenet gerealiseerd kan worden.
- Inwoners zijn in de week van de Duurzaamheid met diverse acties geattendeerd op de energietransitie. Thema's waren onder andere duurzaam wonen en Duurzame mobiliteit
- Bedrijven zijn gestimuleerd om energiebesparende maatregelen te nemen die binnen vijf jaar terug te verdienen zijn. Aan het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) is het bronzen certificaat uitgereikt in het kader van de landelijke Green Deal Zorg. Dit houdt in dat RKZ een duurzame bedrijfsvoering heeft die verder gaat dan wettelijk is vereist.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
774
558
Vreemd vermogen
12613
8547
Resultaat
144
-72
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
909
911
Toelichting financiële gegevens
Bron
Jaarstukken 2018 en begroting 2020 Omgevingsdienst (INT-19-49235)
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de paragraaf in de begroting 2019 van de ODIJ.
Er vindt een risico inventarisatie plaats en er is voldoende weerstandvermogen.Gemeenschappelijke regelingen
Cocensus
Cocensus
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Hoofddorp
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Heerhugowaard, Hillegom, Beverwijk, Langedijk, Haarlem, Oostzaan, Bergen, Den Helder, Wormerland, Alkmaar, Haarlemmermeer.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De GR zorgt voor;
- de heffing en invordering van (on)roerende zaakbelasting;
- rioolrechten en afvalstoffenheffing;
- de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en;
- voert de Wet waardering onroerende zaken uit.
Deze werkzaamheden worden zo efficiënt mogelijk uitgevoerd en beheerd. Daarnaast verzorgt de GR voor de gemeente Beverwijk de heffing en inning van de:
- grafrechten;
- havengelden;
- hondenbelasting;
- leges;
- marktgelden;
- parkeerbelasting;
- precariobelasting;
- toeristenbelasting en
- vermakelijkhedenretributieVisie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de belastingtaken.
Beleidsvoornemens
Door de uitbreiding van de GR Cocensus met de laatste gemeente in 2015 kon Cocensus tot en met 2018 een jaarlijkse besparing van 2% borgen op de gemeentelijke bijdragen (exclusief loon- en prijsontwikkeling en accres).
Beleidsverslag
Cocensus heeft naar tevredenheid de beleidsvoornemens tot een goed resultaat gebracht. Meermaals per jaar rapporteert Cocensus over de beleidsvoornemens en afspraken over de uitvoering van de belastingtaken. De heffing en invorderingstaken zoals opgenomen in de Dienstverleningovereenkomst zijn naar tevredenheid uitgevoerd.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
215
200
Vreemd vermogen
6.956
5.588
Resultaat
49
-/-15
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
734
731
Toelichting financiële gegevens
Bron
IN-18-46362 Jaarstukken Cosensus 2017
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie paragraaf risico’s van de begroting 2018 van de GR Cocensus (IN-17-35991).
Gemeenschappelijke regelingen
ReinUnie
ReinUnie
Programma
Volksgezondheid en milieu (7)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemskerk
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Velsen en Heemskerk
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos en wethouder H. Erol
Behartigd openbaar belang
De ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de (ver)koop en verhuur van opstallen (gebouwencomplex in Velsen-Zuid. Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging. De afspraken over de taken en bevoegdheden zijn vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling met registratienummer(s) INT- 16-26703 en C-17-03454.
Visie op de verbonden partij
Het beheren van de huur-, financiering- en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft of het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke regeling.
Beleidsvoornemens
In 2018 is met de deelnemende gemeenten de noodzaak/wenselijkheid tot voortzetting/opheffing besproken. Dit in relatie tot de uittreding van Zaanstad uit de GR AIJZ per 1-4-2019 en de mogelijkheid om deze gemeenschappelijke regelingen samen te voegen tot één regeling. Een uitwerking over deze mogelijke samenvoeging is naar verwachting beschikbaar in het 2e kwartaal 2019.
Beleidsverslag
Na de verkiezingen op 21 maart 2018 zijn er op 22 mei 2018 collegeleden benoemd in het bestuur van de ReinUnie (INT-18-04284/ INT-18-04286).
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
40
17
Vreemd vermogen
4755
4552
Resultaat
-14
-23
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
0
0
Toelichting financiële gegevens
De jaarrekening 2018 is nog niet vastgesteld
Bron
Jaarstukken gemeenschappelijke regeling ReinUnie (INT-18-42809)
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing
Gemeenschappelijke regelingen
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Centraal Nautisch Beheer (CNB)
Programma
Verkeer, vervoer en waterstaat (2)
Algemeen
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad en voorts de private havenbeheerders Zeehaven IJmuiden en Tata Steel IJmuiden.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S. Ferraro
Behartigd openbaar belang
Het CNB is een Gemeenschappelijke Regeling waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken aan een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzee-kanaalgebied.
Visie op de verbonden partij
Bevordering van een vlotte, veilige en milieuverantwoorde afwikkeling van het scheepvaartverkeer in Beverwijk en het Noordzeekanaalgebied.
Beleidsvoornemens
Herziening Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012.
Traject voor herziening is gestart in 2018. Besluitvorming is voorzien na de zomer 2019.Beleidsverslag
In 2018 zijn de voorbereidingen voor actualisatie van de regionale havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012 opgestart. Op basis van een voorstel voor de vier gemeenteraden in het NZKG over de nieuwe versie van de verordening wordt na de zomer 2019 besluitvorming verwacht.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
nb
nb
Vreemd vermogen
nb
nb
Resultaat
nb
nb
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
n.v.t.
n.v.t.
Toelichting financiële gegevens
Geen financieel belang
Bron
n.v.t.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regelingen
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)
Programma
Onderwijs (5)
Algemeen
Vestigingsplaats
Uitgeest
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder H.J. Niele-Goos
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en aangrenzende gebieden en de recreatie in de Buitenlanden en de Omzoom
Ook het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Buitenlanden en Omzoom.
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte in alle wijken met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer, de Buitenlanden. Aagtenpark en de Omzoom.
Beleidsvoornemens
Vanaf begin januari 2019 het Aagtenpark onderbrengen in de GR van het RAUM
Recreatieve ontwikkeling van de Buitenlanden met inzet van een externe recreatie ondernemerBeleidsverslag
De GR is aangepast op de onderdelen "verdeling in participatiebijdragen", wettelijke verplichtingen en het onderbrengen van het aagtenpark in de regeling. Besluitvorming door de afzonderlijke deelnemers binnen de regeling vindt plaats begin 2019.
Via een openabare inschrijving is een potentiele recreatieve ondernemer geselecteerd. Deze heeft tot 1 april 2019 tijd om zijn businesscase af te ronden.(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
1747
2096
Vreemd vermogen
188
99
Resultaat
336
348
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
56
58
Toelichting financiële gegevens
De jaarrekening 2018 is nog niet vastgesteld
Bron
Jaarrekening 2017, jaarverslag 2017 ( IN-18-44490)
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Gemeenschappelijke regelingen
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid en Midden-Kennemerland
Programma
Onderwijs (4)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Velsen en
ZandvoortBestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
B.G.P. van den Berg
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Voor de wetuitvoering is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in regio melden op één gelijke wijze verzuim aan.
Beleidsvoornemens
In 2018 wordt onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie. Voor de gehele regio ontstaat één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim- en startkwalificatie en dergelijke, waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik kunnen maken.
Beleidsverslag
De cijfers laten zien dat er meer jongeren worden terug begeleid naar onderwijs dan in voorgaande jaren. Dat is een positieve ontwikkeling, aangezien het behalen van een startkwalificatie voor jongeren hun kansen op de arbeidsmarkt vergroot. (Voor een nadere toelichting op de cijfers wordt verwezen naar het jaarverslag van het RMC over het schooljaar 2017-2018: INT-18-46558).Verplaatsen naar verbonden partijen.
(Wijziging) belang
Niet van toepassing.
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
19
19
20
Toelichting financiële gegevens
Er wordt jaarlijks een bijdrage aan CARel (het verzuimregistratiesysteem) betaald. Ook wordt er jaarlijks een bijdrage van de gemeenten Haarlem ter (gedeeltelijke) dekking van de loonkosten van onze leerplichtambtenaren, ontvangen.
Bron
n.v.t.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Kennemerland
Veiligheidsregio Kennemerland
Programma
Veiligheid (1)
Algemeen
Vestigingsplaats
Haarlem
Website
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regelingen
Deelnemende partijen
Gemeente Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester M.E. Smit
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen rond Brandweerzorg en publieke gezondheidszorg:
a het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises;
b het adviseren van het bevoegd gezag over risico’s van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald;
c het adviseren van het college van burgemeester en wethouders over de brandweertaak;
d het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van de rampenbestrijding en de crisisbeheersing;
e het instellen en in stand houden van een brandweer;
f het instellen en in stand houden van een GHOR;
g het voorzien in de meldkamerfunctie;
h het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel;
i het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder d, e, f, en g genoemde taken;
j Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.Visie op de verbonden partij
Het zorg dragen voor de bescherming van de burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio heeft hierin een belangrijke taak maar ook de deelnemende gemeenten zijn verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens
De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio.
Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op.
De continue aanpassing aan veranderende omstandigheden en het hoge risicoprofiel van Beverwijk en de regio IJmond vragen om kwalitatief hoogwaardige dienstverlening tegen zo laag mogelijke kosten. Dit geldt zowel op het gebied van volksgezondheid als veiligheid in brede zin.Beleidsverslag
De VRK is verantwoordelijk is voor uitvoering van de basisbrandweerzorg, de GGD taken en de bestrijding van rampen en crises in de regio. De VRK houdt een slagvaardige crisisorganisatie in stand. De VRK fungeert als overlegplatform voor onderwerpen op het gebied van veiligheid, brandweer en gezondheid, maatschappelijke zorg en jeugd in brede zin. Het samenwerkingsverband levert, naast de wettelijke verplichting, een efficiëntere en effectievere uitvoering van taken op.
(Wijziging) belang
Financieel (bedragen x € 1.000,-)
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Jaarverslag VRK 2017 en programmabegroting 2019-2022 (INT-18-42414)
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Zie hiervoor de begroting VRK 2017, par. 4.1, weerstandsvermogen en risicobeheersing (blz. 48 e.v.): met uitgebreide info over het risicoprofiel met kwantificeerbare en niet kwantificeerbare risico’s en een omschrijving van de maatregelen. Er is sprake van een gematigd profiel en daardoor een weerstandscapaciteit van 5% van de begroting.
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Stichting RIJK
Stichting RIJK
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Heemstede
Website
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Deelnemende partijen
Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Ouder-Amstel, Over-Gemeenten, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn en Velsen.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris; drs. E.R. Loenen
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop en aanbestedingsprocessen.
Beleidsvoornemens
De kwaliteit van de inkoop- en aanbestedingsprocessen verbeteren.
Beleidsverslag
Bij hoofdstuk 'Informatie' is een inhoudelijke rapportage opgenomen over inkooptrajecten
Financieel (bedragen x 1.000,-)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
386
263
Vreemd vermogen
388
253
Resultaat
-33
-124
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
226
229
Toelichting financiële gegevens
Bron
IN-18-45226 Jaarstukken Stichting RIJK 2017
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing.
Coöperatie/vennootschap
Coöperatie/vennootschap
BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Programma
Bestuur en ondersteuning (0)
Algemeen
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
De Staat is houder van 50% van de aandelen. De andere 50% is in handen van de gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap. Gemeente Beverwijk bezit 85.605 van de 55.690.720 aandelen (à €2,50). Dit is 0,154 %.
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
De gemeente Beverwijk is aandeelhouder.
Behartigd openbaar belang
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, Provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is.
Gemeente Beverwijk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens
Gelet op de wijze waarop de BNG het openbaar belang behartigt, wil gemeente Beverwijk het aandelenbezit in de BNG behouden.
Beleidsverslag
Conform beleidsvoornemens.
Financieel (bedragen x 1.000,-)
(Wijziging) belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van €214 dzd. Dat is tevens het risicobedrag.
Het totale geplaatste en volgestorte aandelenpakket bedraagt €139,3 mln.Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
4.486.000
4.953.000
4.991.000
Vreemd vermogen
149.483.000
135.072.000
132.518.000
Resultaat
369.000
393.000
337.000
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
De BNG als bank heeft te maken met risico’s op het gebied van een Bankbelasting, de uitvoering van Basel III (verhoging van het kapitaal) en het Schatkistbankieren (verplichte storting van overtollige gelden bij het Rijk).
De BNG hanteert een risicobeheersysteem en er is sprake van een laag risiconiveau.Coöperatie/vennootschap
GEM Broekpolder
GEM Broekpolder
Programma
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing (8)
Algemeen
Vestigingsplaats
Beverwijk
Website
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijk
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder S.G. Ferraro
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld om een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens
De laatse fase van het project (Herman Heijermanslaan) is gestart en zal naar verwachting eind 2019 gereed zijn. Daarna wordt de GEM opgeheven en het project financieel afgesloten
Beleidsverslag
In 2018 is de bouw gestart van de woningen in de Herman Heijermanslaan.
Financieel (bedragen x 1.000,-)
(Wijziging) belang
Financiële gegevens
2016
2017
2018
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Welke financiële bijdrage levert de gemeente?
Toelichting financiële gegevens
Het jaarverslag van GEM Broekpolder was nog niet beschikbaar
Bron
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen?
Niet van toepassing