Jaarstukken 2018

Verkeer, vervoer en waterstaat

Openbaar vervoer

Openbaar vervoer

Wat wil de raad bereiken?

De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Openbaar vervoer

  • Provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Amsterdam zijn in 2018 begonnen met het opstellen van een regionaal OV toekomstbeeld 2040 voor de provincies Noord-Holland en Flevoland. Gemeente Beverwijk vertegenwoordigt in dit proces de IJmond. Als belangrijk punt hebben wij de volledige terugkeer van de Intercity op de Kennemerlijn ingebracht. Deze wordt nu in verschillende onderzoeksscenario's meegenomen.
  • De haalbare korte termijnacties vanuit de Corridordialoog Kennemerlijn zijn door het aanbrengen van voetgangersbewegwijzering vanaf het station naar een aantal bestemmingen gerealiseerd. De overige korte en lange termijnacties van de Corridordialoog en het Loket knooppunten worden opgenomen in het Masterplan.

Busbanen Wijckermolen en Wijckerpoort

  • Gemeente Beverwijk is actief betrokken bij de vorming van een definitief ontwerp voor beide busbanen.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Busbanen Wijckermolen en Wijckerpoort

  • De realisatie van de busbaan Wijckermolen is niet gestart. Er is ook nog geen duidelijkheid over de start van de busbaan Wijckerpoort. Reden is dat bij de verdere uitwerking van beide busbanen er extra budget noodzakelijk bleek, die de provincie in 2018 beschikbaar heeft gesteld. Verder bleken er een aantal ontwerpuitdagingen te zijn, die tot vertraging hebben geleid.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Openbaar vervoer

  • De NS hebben eind 2018 het initiatief genomen om de regio's meer te betrekken bij de totstandkoming van de dienstregeling (voor 2022 en verder). Eind 2018 heeft een eerste ambtelijk overleg plaatsgevonden. Ook hier vertegenwoordigt gemeente Beverwijk de IJmond. Ook hier is de Intercity op de Kennemerlijn ingebracht (meer IC's en door naar Amsterdam).
ga terug