Jaarstukken 2018

Verkeer, vervoer en waterstaat

Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

Wat wil de raad bereiken?

De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

IJmond Bereikbaar

  • De voorbereiding voor realisatie van een doorfietsroute in de IJmond is gestart. Dit resulteerde in 2018 in een raadsbesluit over de tracékeuze, gevolgd door de uitwerking van de westelijke route ten behoeve van een kredietaanvraag (realisatie vanaf 2019).

A8/A9

  • Beverwijk is voorstander van een verbinding tussen de A8 en de A9 om de bereikbaarheid van de IJmond richting Zaanstad en Amsterdam te verbeteren. Voorwaarde is dat de leefbaarheid van de inwoners van de Broekpolder niet wordt aangetast. Het huidige Golfbaanalternatief, het tracé dat Gedeputeerde Staten heeft gekozen als voorkeursalternatief en waarvoor zij nu een landschapsplan opstellen, is onbespreekbaar. Inhoudelijk trekken we samen op met Heemskerk.

Uitvoeringsprogramma Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (GVVP)

  • Voor de reconstructie van de Groenelaan is subsidie vanuit het programma kleine infrastructuur aangevraagd en ontvangen van de provincie Noord-Holland. Met subsidie van de provincie Noord-Holland vanuit het programma gedragsbeïnvloeding is via derden een aantal campagnes gedaan onder de scholen in Beverwijk.

MIRT NowA

  • De studie MIRT NowA (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport - Noordwestkant Amsterdam) is afgerond. De geadviseerde maatregelen zijn door het Rijk, MRA en provincie vertaald naar andere regionale studies en projecten zoals; het OV toekomstbeeld en het MRA-fietsnetwerk (waaronder doorfietsroute IJmond). De studie van het Rijk naar het Rottepolderplein vindt vanaf 2019 plaats, gemeente Velsen is namens de IJmond agendalid.

Onderhoudsprojecten

Verkeersregelingen

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

A22 en visie infrabundels

  • Er moet voor een visie een duidelijke ruimtelijke aanleiding zijn, bijvoorbeeld extra milieuruimte voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen rond de A22, wil het Rijk afwegen of een snelheidsverlaging een mogelijkheid is. De toekomst en functie van de A22 en de visie infrabundels worden daarom opgenomen in het Masterplan voor het centrum en in (het plan van aanpak voor) een nieuw Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan (acties collegeprogramma).

Onderhoudsprojecten

  • De voorbereiding van de renovatie van de Industrieweg en de Zuiderkade is gestart. De afronding daarvan en realisatie vinden plaats in 2019.
  • Het door de raad gevraagde onderzoek naar ontwikkelingsmogelijkheden en de daarbij behorende marktverkenning voor woningbouw op het Meerplein en het aanliggende gedeelte van de Meerstraat is in 2018 niet afgerond. Hierdoor is er geen herinrichting Meerplein geweest. De locatie is opgenomen in de ruimtelijke ontwikkelingsstrategie voor het knooppunt Beverwijk.
  • De renovatie van de riolering en de openbare ruimte in de Wingerd en omgeving is uitgesteld tot 2019. De geplande vervanging van de nutsleidingen kon echter wel vooruitlopend op de renovatie doorgang vinden. De oorzaak van het uitstel is dat de voorbereiding en het daarbij behorende participatietraject meer tijd hebben gevraagd dan waarmee aanvankelijk rekening was gehouden. De besluitvorming over het definitieve ontwerp is eind 2018 tot stand gekomen.
  • De renovatie van de riolering en de openbare ruimte in de Anjelierenlaan, Zonnebloemlaan en Rozenlaan is gestart en afronding vindt plaats in 2019.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • Naar aanleiding van signalen van bewoners over verkeerssituaties zijn op locatie diverse gesprekken geweest met bewoners, ambtenaren en wethouders, waaronder de Zeecroft, Zeestraat, Vondellaan en in de Broekpolder. Deze gesprekken hebben geleid tot meer inzicht bij betrokkenen en (indien dit mogelijk bleek) tot een passende oplossing.
  • Er is als gevolg van een toename in het aantal meldingen meer tijd en energie gestopt in het schoonhouden van de openbare ruimte en de gladheidsbestrijding.
ga terug