Jaarstukken 2018

Verkeer, vervoer en waterstaat

Economische havens en waterwegen

Economische havens en waterwegen

Wat wil de raad bereiken?

Zeehaven De Pijp is een efficiënt en professioneel beheerde haven waarin bedrijfsleven en gemeente Beverwijk gezamenlijk optrekken om duurzaam economische meerwaarde te creëren. De Gemeenschappelijke Regeling Centraal Nautisch Beheer (CNB), waarin de havengemeenten van het Noordzeekanaalgebied (Amsterdam, Beverwijk, Velsen en Zaanstad) samenwerken, vervult hierin een rol door zorg te dragen voor een veilig, vlot en duurzaam gebruik van de nautische ruimte in het Noordzeekanaalgebied.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Verzelfstandiging van zeehaven De Pijp

  • In 2017 is een marktconsultatie gehouden. In februari 2018 is de raadscommissie geïnformeerd over de uitkomsten van de destijds gevoerde gesprekken. De verkregen informatie gaf voor de gemeente aanleiding om verder in gesprek te gaan met Zeehaven IJmuiden NV en daarmee de marktconsultatie te verdiepen.
  • In de periode maart en april 2018 zijn aanvullende gesprekken gevoerd, waarbij de kaders aan de orde zijn gesteld waarbinnen Zeehaven IJmuiden de Beverwijkse zeehaven De Pijp wil onderbrengen in de eigen structuur. Op basis van alle verkregen informatie heeft het college aansluitend besloten om de marktconsultatie formeel te beëindigen.
  • De gevoerde gesprekken in de marktconsultatie hadden voor de gemeente voldoende informatie opgeleverd om deze vervolgens te kunnen verwerken in een eigen gemeentelijk plan over de toekomst van de Beverwijkse haven. Dit resulteerde in een voorstel 'Verzelfstandiging zeehaven De Pijp' (INT-18-45881) dat in december 2018 in de raad is behandeld over het voornemen van het college om de Beverwijkse zeehaven De Pijp te verzelfstandigen door de oprichting van een eigen juridische entiteit waarin de Beverwijkse zeehaven wordt ondergebracht, waarvan de gemeente Beverwijk 100% aandeelhouder is.

Onderhoud Noorderkade

  • In 2018 is verder gegaan met de eigen onderzoeken ten aanzien van de staat van de maritieme infrastructuur in zeehaven De Pijp. Voor het gedeelte van de Noorderkade binnen het Port Security-gebied is de staat en restlevensduur goed in beeld. Daar zijn in 2018 ook werkzaamheden uitgevoerd aan de kadewand/buispalen.
  • Voor de overige delen van ons havengebied is een onderzoeksopzet opgezet.

Veiligheidsmaatregelen Port Facility Security Plan

  • De fysieke en procedurele veiligheidsmaatregelen zoals beschreven in het Beverwijkse Port Facility Security Plan (PFSP) zijn in 2018 getoetst. Dit heeft geleid tot enkele procedurele aanscherpingen en verbeteringen van het plan.

Havenafvalplan (HAP)

  • Het college heeft in 2018, in samenwerking met de CNB-partners in het Noordzeekanaal-gebied (NZKG), het voorstel aangenomen voor de aanpassing van het HAP dat in het Noordzeekanaalgebied van kracht is. In dit HAP wordt de inzameling van scheepsafval geregeld. Het HAP had een looptijd tot 1 juli 2018 en moest door een gewijzigde versie worden vastgesteld, zodat ook nadien een HAP van kracht is.
  • Actualisatie regionale havenverordening Noordzeekanaal 2012; zie hiervoor de verbonden partij CNB.
ga terug