Jaarstukken 2018

Economie

Economische promotie

Economische promotie

Wat wil de raad bereiken?

Versterken van de toeristische sector in Wijk aan Zee en Beverwijk; aansluitend op de benoemde kernkwaliteiten ‘zee, strand en duinen’, ‘cultuurhistorie’ en ‘verbindende routes (wandelen en fietsen)’. Dit moet leiden tot meer, vaker terugkomende en langer verblijvende (toeristische) bezoekers, als ook tot een impuls op het gebied van gastvrijheidsbeleving, diversiteit en kwaliteit van lokale toeristische producten en intensievere samenwerking binnen de sector. Het voorgaande resulteert in meer toeristisch-economische omzet, een stijging van de lokale werkgelegenheid en het behouden en/of (door)ontwikkelen van het lokale voorzieningenniveau.

De verdere ontwikkeling van een brede regionale (stads)promotiecampagne voor Beverwijk en Wijk aan Zee waarin beiden als aantrekkelijke woon-, werk-, winkel- en recreatie-bestemming worden neergezet. Het college laat met trots het moois zien dat gemeente Beverwijk al te bieden heeft en blijft werken aan ‘Beverwijk een beetje mooier maken’ met als doel het aantrekken van meer bewoners, bedrijven en bezoekers. Daarbij wordt voldoende budget gereserveerd voor het eventuele ontwerp, productie-inzet van benodigde communicatiemiddelen.
Het beschikbaar stellen van een structureel budget ten behoeve van de organisatie en profilering van het wereldberoemde Tata Steel Chess-toernooi draagt bij aan de promotie van onze stad en dorp.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • Het beschikbaar stellen van een structureel budget ten behoeve van de organisatie en profilering van het wereldberoemde Tata Steel Chess Tournament draagt bij aan de promotie van onze gemeente.
  • In het Beleidsplan Toerisme 2015-2020 (INT-15-19123) is een uitvoeringsprogramma opgenomen. Op basis van verschillende plannen zijn o.a. de volgende projecten uitgevoerd: Wandelroutefolder IJmond, fietsroutes IJmond, bijdrage aan 100 jaar Staal in de IJmond en deelname aan de week van de Industriecultuur.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Stadspromotie

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Week van de industriecultuur

  • Actieve en uitgebreide deelname aan de week van de Industriecultuur in samenwerking met onder andere Zaanstad en Velsen in de herfstvakantie. De week gaf inzicht in het belang en de impact van de industrie op de samenleving n de IJmond in het verleden en heden.
ga terug