Jaarstukken 2018

Onderwijs

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Wat wil de raad bereiken?

Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is zeker na de decentralisaties voor de raad nog belangrijker geworden. Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van de Jeugdwet.
Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langere termijn, onder andere:

  • Betere kansen op het vervolgonderwijs
  • Meedoen in de samenleving
  • Participatie in het arbeidsproces
  • Betere gezondheid.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Onderwijsachterstandenbeleid (OAB)

  • in 2018 heeft het college vanuit het beleidsplan Onderwijsachterstanden ingezet op:
    • het versterken van de voorschoolse voorzieningen
    • het invoeren van preventieve screening door de GGD voor alle 5-jarigen op taal en spraakproblemen op alle basisscholen
    • het uitvoeren van de pilot Taal en voor- en vroegschoolse educatie (VVE) in de peuteropvang (gericht op vroegtijdige signalering van achterstanden) en
    • het vernieuwen en versterken van de taalklassen (De Fakkel) voor niet-Nederlandstalige leerlingen.

Harmonisatie peuterspeelzaalwerk/kinderopvang

  • Met ingang van 2018 is de harmonisatie van peuteropvang van kracht. De kwartaalcijfers zijn gemonitord en de cijfers gaven aan dat deze transitie goed is verlopen. Het aantal kinderen dat gebruikt maakt van peuteropvang (en VVE) is vergelijkbaar met de aantallen in 2017. Dit betekent dat er geen terugval is in het gebruik van peuteropvang.

Handhavingsbeleid kwaliteit kinderopvang en peuterspeelzalen

  • De inspectie van onderwijs heeft beoordeeld dat de gemeente haar A-status behoudt. Daar waar nodig is het handhavingsbeleid actief toegepast.

Leerplicht

  • Het aantal meldingen van (ongeoorloofd) verzuim is licht gestegen. Daarmee is ook de aandacht om ongeoorloofd verzuim tegen te gaan toegenomen.

Voortijdig School Verlaten (VSV)

Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB)

  • In 2018 is het aantal deelnemers aan formele educatietrajecten bij het Nova licht afgenomen. Een belangrijke reden hiervoor is dat door het starten van het Taalhuis in de bibliotheek ("loket voor laaggeletterdheid") een groter aantal deelnemers na een intake is doorverwezen naar non-formele taalaanbieders ter voorbereiding op een onderwijstraject bij Nova. Door dit maatwerk is hun perspectief op de arbeidsmarkt toegenomen.

Taalakkoord

  • Voor de uitvoering van het Taalakkoord is in 2018 in de IJmond een Taalhuis opgestart. Het Taalhuis bestaat uit een overkoepelend samenwerkingsverband waarin de IJmond gemeenten met de lokale en regionale partners toewerken naar het terugdringen en voorkomen van de lage beheersing van de basisvaardigheden. Deze samenwerking zorgt voor een betere doorverwijzing, het in kaart brengen van behoeften om passend aanbod te creëren dat is afgestemd op de vraag.

Leerlingenvervoer

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Onderwijsachterstandenbeleid

  • De nieuwe landelijke beleidskaders voor de periode 2018-2022 zijn pas eind 2018 beschikbaar gekomen, waardoor de doorontwikkeling van het Beverwijkse onderwijsachterstandenbeleid niet in 2018 ter hand kon worden genomen. In 2019 wordt dit opgepakt.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • In 2018 is invulling gegeven aan het inrichten van de weekendschool om de pilot begin 2019 te starten.
ga terug