Jaarstukken 2018

Bestuur en ondersteuning

Financiële toelichting

Bestuur (0.1); nadelig saldo €15 dzd

  • Het totale collegebudget kent een overschrijding van circa €116, hoofdzakelijk veroorzaakt door de actualisatie van de pensioenvoorziening voor huidige en gewezen wethouders. De hoogte van de voorziening is aan de hand van actuariële berekeningen opnieuw berekend, dit heeft een storting in de pensioenvoorziening tot gevolg gehad. De hogere voorziening is vooral het gevolg van een lagere rekenrente (van 1,648% naar 1,557%), tevens zijn de nog niet ingegane pensioenen herrekend naar de leeftijd van 67 jaar en 3 maanden.
  • Het totaal budget van de raad/griffie kent een onderschrijding van €101 dzd met grotendeels een incidenteel karakter. Dit is deels te wijten aan formatieruimte bij de griffie. Bij de voorjaarsnota 2018 heeft de griffie formatie-uitbreiding gekregen voor het gehele jaar 2018, maar door de wervingsprocedure is de functie van griffie-ondersteuning in 2018 niet vervuld. Vanaf 2019 is de functie wel ingevuld. De onderschrijding wordt mede veroorzaakt doordat 2018 een jaar betrof met een wisseling van de gemeenteraad en tevens de rekenkamercommissie. Vanwege de verkiezingscampagne aan het begin van het jaar liep het aanbod van raadsvoorstellen terug met als gevolg dat er een aantal commissievergaderingen is geannuleerd. Hierdoor zijn er minder uitgaven geweest op gebied van verslaglegging en het communicatiebudget. Door de gemeenteraadswisseling heeft in 2018 wegens tijdsgebrek en het uitgebreide inwerkprogramma van de nieuwe raadsleden geen excursie plaatsgevonden.
  • In maart 2018 traden de leden van de rekenkamercommissie (RKC) tegelijkertijd af met de leden van de raad. In een jaar van gemeenteraadsverkiezingen staan de werkzaamheden van de RKC meestal op een wat lager pitje en worden er minder onderzoeken gedaan.

Burgerzaken (0.2); nadelig saldo €98 dzd

  • Wegens langdurige ziekteverzuim en het vertrek van een collega is ingehuurd bij Burgerzaken, dit heeft geleid tot een overschrijding in de personele lasten.
  • Alle medewerkers van het KCC hebben een training klantgericht communiceren gevolgd en hebben een aantal medewerkers opleidingen gevolgd op het gebied van burgerzaken.
  • De onderhoudskosten voor software op het gebied van burgerzaken zijn de afgelopen jaren flink toegenomen door digitalisering. Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf, ook op andere gebieden zijn de automatiseringskosten toegenomen als gevolg van deze ontwikkeling.

Beheer overige gebouwen en gronden (0.3); voordelig saldo €33 dzd voor resultaatbestemming, nadelig saldo €33 dzd na resultaatbestemming.

  • De hogere lasten van €229 dzd bestaan uit hogere onderhoudskosten en werkzaamheden door derden voor diverse gebouwen. Hiervan is een deel doorbelast aan medegebruikers van onroerend goed.
  • De inhuurkosten en kosten voor rechts- en deskundigen advisering zijn hoger dan begroot. Tevens heeft er een afboeking van de boekwaarde van verkochte activa plaatsgevonden.
  • De hogere opbrengsten van €262 dzd bestaan uit hogere huuropbrengsten, hogere verkoopopbrengsten van vastgoed en hogere doorbelastingen van kosten aan medegebruikers van onroerend goed.
  • Het resultaat van verkoopopbrengsten van afgestoten vastgoed minus de gemaakte kosten is €66 dzd. Dit bedrag is gestort in de algemene reserve.

Overhead (0.4); voordelig saldo €148 dzd

Overhead uitgesplitst naar type lasten en baten
(x €1.000)

Begroot 2018

Werkelijk 2018

Verschil W-B

1. Management

personeelslasten

2.060,9

2.299,8

238,9

overige lasten

56,8

49,0

-7,8

2. Financiën en control

personeelslasten

928,1

898,3

-29,8

overige lasten

564,3

510,5

-53,8

3. P&O, juridische zaken en communicatie

personeelslasten

1.505,1

1.620,2

115,1

overige lasten

634,8

616,3

-18,5

4. ICT

personeelslasten

534,5

532,1

-2,4

overige lasten

1.286,7

966,5

-320,2

5. Facilitair

personeelslasten

899,9

950,2

50,4

overige lasten

432,8

546,5

113,7

6. Huisvesting

personeelslasten

-

-

-

overige lasten

2.188,4

2.353,5

165,1

7. Doorbelasting overhead naar grexen

-200,9

-107,6

93,3

8. Budget functiehuis HR 21

personeelslasten

450,0

-

-450,0

Totaal lasten overhead

11.341,2

11.235,3

-105,9

Totaal baten overhead

21,4

63,9

42,4

  1. Een aantal managementposities zijn in 2018 (tijdelijk) ingevuld met inhuur.
  2. Op overige lasten is er budget over, voornamelijk omdat de incidentele kosten voor de implementatie van de digitale P&C-documenten lager zijn geweest dan werd verwacht
  3. De overschrijding op de personeelslasten komt doordat er in 2018 extra is ingezet op juridische zaken en communicatie. De extra inzet op gebied van juridische zaken was incidenteel van aard en is (halverwege) 2018 gestopt. De extra inzet op het gebied van communicatie is structureel noodzakelijk, omdat communicatie een steeds belangrijker onderdeel is geworden voor het goed laten functioneren van een gemeentelijke organisatie (participatief, van buiten naar binnen denken/communiceren). Bij de opvolging van de resultaten van het organisatieonderzoek zal dit onderdeel nader worden belicht.
  4. De onderschrijding op het ICT budget wordt grotendeels veroorzaakt doordat het budget voor digitale dienstverlening in 2018 nog maar voor een klein deel is benut. Hiervoor wordt een budgetoverheveling aangevraagd. Budgetoverheveling ICT.
  5. De personeelslasten van facilitaire zaken zijn incidenteel hoger, dit komt met name door tijdelijke inhuur en de nieuwe functiewaarderingen door de invoering van HR21, welke gedekt zijn onder punt 8. Daarnaast ook hogere overige lasten door onder andere de inzet van een beveiliger, revitalisering van meubilair en de aanschaf van een bedrijfshulpverleningsapp.
  6. De onderhoudskosten bij het stadhuis en bedrijfsgebouw zijn structureel toegenomen.
  7. Doordat lange tijd onduidelijk was of het bedrijfsgebouw wel/ niet afgestoten zou worden heeft het onderhoud van het bedrijfsgebouw lange tijd op een lager pitje gestaan. Het bedrijfsgebouw dient (arbotechnisch) weer op peil gebracht te worden en hiervoor zijn in 2018 en worden de komende tijd extra kosten gemaakt. Bij de VJN 2019 wordt hiervoor vanuit taakveld 0.3 (beheer openbare gronden en gebouwen) budget voor overgeheveld naar het bedrijfsgebouw.
  8. De werkelijke doorbelasting van overheadslasten naar grexen is lager dan begroot. De wijze van doorbelasten van overhead aan grondexploitaties is gewijzigd ten opzichte van de begroting. Dit als gevolg van een nadere duiding van het besluit begroten en verantwoorden. Eventuele effecten voor de meerjarenbegroting worden meegenomen in de voorjaarsnota 2019.
  9. Bij de voorjaarsnota 2018 is voor de invoering van functiehuis HR21 budget beschikbaar gesteld, wat begroot is binnen taakveld 0.4. De werkelijke lasten zijn verdeeld over meerdere taakvelden.

Treasury (0.5); voordelig saldo €32 dzd

  • De garantstellingsprovisie van de HVC is hoger dan begroot.

OZB woningen (0.61); nadelig saldo €6 dzd

OZB niet-woningen (0.62); voordelig saldo €27 dzd

  • De opbrengsten uit OZB niet-woningen zijn hoger uitgevallen doordat de waarde van de niet-woningen hoger was dan werd geprognosticeerd bij de vaststelling van het OZB tarief. Daarnaast waren de opbrengsten hoger door minder leegstand. Per saldo gaat het om een minimale afwijking (0,7%).Zie hiervoor ook paragraaf lokale heffingen

Parkeerbelasting (0.63); nadelig saldo voor resultaatbestemming €8 dzd, saldo na bestemming €0

  • De baten van het straatparkeren en de baten naheffingen zijn beide iets lager dan begroot, dit nadeel is verevend met de parkeerreserve. Zie hiervoor ook paragraaf lokale heffingen

Belastingen overig (0.64); voordelig saldo €1,0 mln

  • De opbrengsten precariobelasting zijn hoger dan begroot, omdat er nog aanslagen precario op nutsleidingen zijn opgelegd voor de jaren 2017 en 2018 welke niet zijn begroot. Zie hiervoor ook paragraaf lokale heffingen . De ontvangen bezwaren op de aanslagopleggingen inzake precario over 2015, 2016 en 2017 zijn volledig ingetrokken. Hierdoor is de voorziening voor precario vrijgevallen.
  • De opbrengsten reclame, precario bovengronds en inkomsten uit dwangbevelen zijn lager dan begroot. Gemeente Beverwijk staat op minder plaatsen reclame-uitingen op grootschalige wijze toe en er is minder gebruik is gemaakt van gemeentegrond.
  • De hogere lasten zijn veroorzaakt door een storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren (niet zijnde precario).

Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds (0.7); voordelig saldo €290 dzd.

  • De werkelijke inkomsten uit het gemeentefonds zijn voor uitkeringsjaar 2018 hoger dan de geraamde inkomsten (circa €335 dzd). De raming van de uitkering uit het gemeentefonds is de stand van de meicirculaire 2018 inclusief de bij de najaarsnota gemelde inschatting van het nadelig affect van de septembercirculaire van -/-€850 dzd.
  • De septembercirculaire bleek iets minder negatief uit te pakken dan gemeld in de najaarsnota, dit is echter niet meer verwerkt in de begroting 2018. Ook het effect van de decembercirculaire is niet meer in de begroting 2018 verwerkt.
  • De inkomsten uit het gemeentefonds en de vergoeding door gemeente Heemskerk voor VO-leerlingen blijken lager dan geraamd (totaal circa €45 dzd).

Overige baten en lasten (0.8); nadelig saldo €69 dzd

  • De lasten zijn hoger door het effect van de ingediende btw-suppletie over het jaar 2013.
  • De woningbouwverenigingen dragen bij in de werkelijk verleende kwijtscheldingen rioolheffing. De kwijtscheldingen zijn hoger en hierdoor de bijdrage van de woningbouwverenigingen ook.
ga terug