Jaarstukken 2018

Sociaal domein

Wijkteams

Wijkteams

Wat wil de raad bereiken?

Realiseren van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van preventie en maatschappelijke ondersteuning uitgaande van één huishouden, één plan, één regisseur.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Sociaal team Beverwijk.

  • In 2018 zette het Sociaal team Beverwijk in op lichte hulp (0e lijn), preventie, vroegsignalering, participatie en versterken van buurtkracht. Het Sociaal team is laagdrempelig en bewoners kunnen er terecht met alle vragen. Kernpartners in het Sociaal team zijn: SWB, Socius MD, MEE & de Wering, ViVa! Zorggroep samen met de gemeente Beverwijk.
  • Er is speciaal aandacht geweest voor het thema financiën, mede omdat het merendeel van de vragen van bewoners daaraan is gelinkt.
  • Met MEE & de Wering en Socius MD is gewerkt aan een geïntegreerde toegang.
  • Er is ingezet op bereikbaarheid en zichtbaarheid op sociale media, digitale sociale kaart en zichtbaarheid bij wijkactiviteiten.

Centrum van Jeugd en gezin (CJG).

  • Het CJG is steeds meer gepositioneerd als laagdrempelige toegang voor jeugdigen, ouders en professionals die ondersteuning nodig hebben bij uiteenlopende vragen die te maken hebben met opvoeden en opgroeien. Daarnaast vormde het CJG in 2018 de gemeentelijke toegang tot jeugdhulp. Door de laagdrempeligheid en inzet op bekendheid en samenwerking is het aantal aanmeldingen voor het CJG in 2018 toegenomen.
  • Het college heeft ook ingezet op samenwerking van het CJG met verschillende partners rondom jeugdigen. Met alle basisscholen en het voorgezet onderwijs zijn afspraken gemaakt over de inzet van het CJG, de GGD en het jeugdmaatschappelijk werk op scholen. Ook zijn er afspraken gemaakt over de inzet van jeugdhulp in de vorm van een ‘praktijk ondersteuner huisartsen jeugd’ bij een aantal huisartsen in Beverwijk.

Cliëntondersteuning.

  • In 2018 gaf het Sociaal Team Beverwijk een lichte vorm van cliëntondersteuning en verzorgden MEE & de Wering en Socius MD de 1e en 2e lijns cliëntondersteuning. Wat betreft de inhoudelijk samenwerking heeft de focus gelegen op integrale toegang.

Cliënt ervaringsonderzoek.

  • Er is in 2018 voor de tweede keer een kwantitatief cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd onder ouders en jeugdigen die van juli 2017 tot juli 2018 ondersteund zijn door het CJG. Tevens is aan cliënten van het Sociaal team gevraagd wat zij van de ondersteuning vonden. De uitkomst van het onderzoek wordt aan het eind van het eerste kwartaal van 2019 verwacht.
ga terug